آمار سایت

مندرجات : 721
تعداد نمایش مندرجات : 8806361
بازديدکنندگان : 7097587

قسمتهای سایت

مقالات شما
خواندنیها

عضویت در خبرنامه

مقاله های ارسالی

لزوم وجود اديان
در اصطلاحاتي كه به كار مي بريم دقت كنيم
دروغ فتنه انگيز
پرتو اميد
جواهر وجود انسان
درد دل
ارزش زندگي و جنگ
قاچاقچي بيداردل
حيات نسل جوان ازديدگاه اخلاقي
چرا نماز می خوانیم؟
دین و علم
علم حقيقي
شاه کلید موفقیت
تجمل : راحتی یا اسارت؟
کدام مهمترین بود؟
نظري به توافق علم و دين
علم به تنهايي؟
یک اتفاق ساده
آسمانهانشانه ی بزرگی من است...
محبت
اکسیر
وحدت ادیان، امّا چگونه ؟
آیا علم می تواند خلاء روحانی ما را پر کند ؟
آمال
مهرجانان
نور رو پيدا كرديد؟
شيك بپوشيم اما....
دین و دنیای جدید
آرسنال 6- لیورپول3
شهرخالي است زعشاق
توانسانی یاشیطان؟
شعرفاصله
دین گریزی
درزيرآفتاب
خودتان بخوانید
به نام دوست دارانسان ها
سياست و پرسشهاي يك جوان-2
مهرانورازآن کشوردرخشید
نهایت ظلمت وبدایت نور
ردپا
همچون خدا
زندگی شیرین است
پائیز
ازکجاآمده ام ، آمدنم بهرچه بود؟
یگانه پرستی در دیانت بهایی
گفتگويي باخودم درايام صيام
راه حقیقت
رازونياز
قانون سوم نيوتن يامسيح؟
عشق آفرينان لحظه ها

مطالب خواندنی از منابع دیگر

تجمل : راحتی یا اسارت؟ چاپ پست الكترونيكي
سه شنبه, 07 آذر 1385 21:35
تعداد بازدید :5650

مصرف گرایی یا تجمل که امروزه به یک هنجار تبدیل شده و تو جیهاتی از قبیل شیک بودن، امروزی رفتار کردن ، زیبایی و حتی راحتی را برای آن به کار می برند،  یکی از موانع اصلی خوشبختی فرد و جامعه محسوب می شود.

زندگي انسان را مي توان به سه بخش تقسيم كرد:

 1- زندگي ضروري  2- زندگي رفاهي    3- زندگي تجملي

در زندگي ضروري، انسان به دنبال تأمين نيازهاي اوليه و ضروري خود چون خوراک و پوشاک مي باشد. در زندگي رفاهي، انسان درصدد تأمين رفاه بيشتر براي خانواده است و تلاش مي كند خوراك و پوشاك و مسكن بهتري براي خانواده خود فراهم نمايد. اما تجمل مصرف غيرمنطقي است؛ تلاشي است برای دارا شدن  آنچه در تبلیغات یا زندگی اطرافیان دیده می شود ،  بدون تفکر به لزوم وجود آن شیء در زندگی.

برای مثال جوانی را در نظر بگیرید که با شروع فصل سرما کفش های تابستانی خود را جمع و کفش های گرمتری را برای استفاده آماده می کند. یک هفته بعد با مشاهدة پوتین جدید دوستش احساس می کند که از مد روز عقب افتاده و دیگر یک جوان شیک پوش امروزی به حساب نمي آيد. پس همة تلاش خود را می کند تا والدین را برای خرید پوتین راضی کند و آنوقت است که مشاجرات خانوادگی بر سر این شیء جدید شروع می شود و جوان احساس می کند که خانواده او را درک     نمی کنند.

همة ما این شرایط را با اندکی شدت یا ضعف تجربه کرده ایم. بیایید اینبار آگاهانه این رفتار خود را مورد قضاوت قرار دهیم و ببینیم در این جریان چه اتفاقی برایمان می افتد.

گاهي هريك ازما با دیدن شيئي جدید تفکر منطقی خود را از دست  می دهیم و صرفاً به واسطه    " از بقیه عقب نیفتادن" تصمیم می گیریم مقداری پول راکه نتیجه زحمت خود و یا والدینمان است، برای آن خرج کنیم. خب پول برای خرج کردن است دیگر ، پس ایراد کار کجاست؟ واقعیت این است که پول برای خرج کردن نیست ، بلکه پول برای راحتی انسان است و وقتی ما خود را در گرداب تجمل گرایی و مصرف های بی منطق می اندازیم،  دیگر نمی توانیم راحت باشیم؛  چون اختیار زندگیمان را به دست افراد دیگری سپرده ایم؛ کسانی که برای سود بیشتر هر روز تولیدات تازه ای را با تبلیغات بسیار تحریک کننده، روانه بازار می کنندو در  تبلیغاتشان افراد دارای آن اشیاء را خوشحال و مورد توجه مردم نشان می دهند (دو خصیصه ای که جوانان در پی آن هستند). رواج این فرهنگ در جامعه تاثیرات مخرب فراوانی دارد.

" تجمل‏گرايى شاهان قاجار در عصر اخير، باعث‏سقوط كشور ايران‏شد. به طورى كه بخاطر تجمل و خوش گذرانى، هر روز امتيازى به ‏اجانب مى‏دادند."

رئیس سازمان ملی جوانان اعلام کرده است "ميانگين سن ازدواج پسران از 23 به 27 و دختران از 18 سال به 23 سال افزايش يافته است . . . به دليل تغيير الگوي ازدواج، تجمل‌‏گرايي و مشكلات اقتصادي، سن ازدواج در كشور بسيار بالا رفته است."

به سبب تجمل گرائي روحيه نابرابري تقويت مي شودواز همين رو، در جوامع تجمل گرا، عدالت از
 ميان مي رود.

 زباله های فراوانی تولید می شود و بر آلودگی محیط زیست افزوده می شود.

بیماریهای گوناگون در بین افراد شایع می شود و هزینه های درمان بالا می رود.

روحيه غرور نهادینه می شودو به تبع آن،  احساسات لطیفی چون محبت به همنوع و دستگیری از نیازمندان جای خود را به چشم و هم چشمی و حسادت می دهد و اعتماد و اتحاد از جامعه رخت بر    می بندد.

فرهنگ تجمل گرایی به افراد جامعه می گوید اگر می خواهی خوشحال باشی باید بیشتر و بیشتر خرید کنی و نتیجتاً برای اینکار باید بیشتر و بیشتر کار کنی. وقتی که ما قسمت اعظمی ازعمر خود را کار می کنیم آن هم به هدف توانایی خرید بیشتر، هنگامی که شادی موقت "یک خرید جدید" به پایان می رسد، در اندوهی عميق فرو می رویم و احساس بیهو دگی می نماییم. از طرف دیگر برده امیال خود می شویم و هویت انسانیمان کمرنگ می شود. قلبمان را که می توانست با اتصال به عشق ابدی الهی همیشه مسروربماند و در غم ها و سختی ها به او پناه ببرد، از خواهش های دنیوی پر می نماییم و دیگر در قلبی که آلوده شده باشد، جایی برای پروردگار باقی نمی ماند.

 آیا اسارتی را از این بزرگتر می توان تصور کرد؟ زندان بزرگ و محکمی می سازیم ، خود را در آن محبوس می کنیم و بعد برای رفع دلتنگی آن را با زیورآلاتی در حد توان تزئین می نمائیم؛ اما همه ما خوب می دانیم که این زیور آلات نه برای ما می مانند نه می توانند ما را خوشبخت کنند؛  چون ما تمام تلاشمان را متوجه فراهم کردن اسبابی نموده ایم که به ناپایداری آنها اعتراف می کنیم و این تلاش های بیهوده دیگر فرصتی برای ما نمی گذارد تا اسبابی را برای زندگی ابدی و پایدار خود فراهم کنیم.

 تنها راه ، شکستن میله های زندان نفس و پرواز در هوای پاکی و آزادگی است. باید تفکر به مد روز و زوائد زندگی را با افکاری متعالی تر جایگزین کنیم.

جسم مادی ما بدون وجود روح مرده است و دلمان بی یاد یزدان پژمرده. پس بیاید بیاد دوست بیامیزیم و از دشمن بپرهیزیم . دشمن ما چیزهای ما است که به خواهش خود آن را یافته ایم و نگاه داشته ایم و جان را به آن آلوده ایم. جان برای یاد جانان است ، آنرا پاکیزه داریم. از آنچه که زیان آرد و از بزرگی ما بکاهد خود را پاک کنیم و از اسارت نفس آزاد شویم. قلوبمان را از عشق به خداوند و بندگانش شعله ور نمائیم و حیات اطرافیان را نیز گرم کنیم.

منابع :

http://www.qudsdaily.com/archive/1385/html/3/1385-03-20/page28.html

http://www.qudsdaily.com/archive/1384/html/11/1384-11-12/page31.html#0

http://www.womeniniran.net/archives/FN/001299.php

 

 

افزودن جدید
نوشتن نظر
نام:
ایمیل:
 
عنوان:
قالب نوشته:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
 
کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.
shahabsh |1385-11-10 01:04:11
سپیدار جان خوب نوشتی باز هم بنویس

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

اعلانات

1-آدرس سایت: http://www.javanim.org 

 

همچنين خود جوانان عزيز بايد در پرورش و اصلاح مفاهيمي كه به نظرشان ناقص يا نادرست است اقدام كنند؛ البته با رعايت ادب و احترام نسبت به نويسنده يا هر فرد يا گروه ديگري؛ تا انشاء الله مطالبي كه مطرح مي شود آموزنده و مفيد باشد

2-ارسال عكس: دوستان عزيز مي توانندعكس هاي مناسب اين سايت را ازطريق ايميل زيربراي ما ارسال نمايند.عكس ها توسط خودشما تهيه شده باشد:

lover.loyal@gmail.com

3-مقالات وخواندني هاي مناسب رااز طريق «ارسال نوشته هاي شما» براي ما ارسال نماييد.درج يك خواندني از منبعي ديگر در اين سايت به معناي تأييد صحت آن مطلب يا تأييد منبع آن نيست؛ بلكه هدف، صرفاً توجه به مواردي است كه ممكن است وجود داشته باشد و استمداد از افكار و ايده هاي جوانان در جهت رفع مشكلات احتمالي و استفاده از امكانات و موقعيت هاي مثبت اجتماعي

 

4- لطفاً مقالات و مطالب خواندنی خود را که مناسب این سایت می دانید از طریق گزینه ی ارسال مطالب فوق برای ما ارسال دارید تا در سایت منتشر گردد و مورد استفاده ی همه ی کاربران قرار گیرد. 

5-مطالب جوانیم و نظرات و دیدگاه های دوستان را از طریق صفحه ی فیس بوک جوانیم با آدرس زیر دنبال نمایید:

facebook.com/javanim 

oruspu numarasi canli sohbet numaralari sohbet hatlari telefonda sohbet telefonda sex sohbet numaralari arac muayene dava sorgulama trafik ceza sorgulama isimden numara sorgulama bilinmeyen numaralar