آمار سایت

مندرجات : 721
تعداد نمایش مندرجات : 8788629
بازديدکنندگان : 7080054

قسمتهای سایت

مقالات شما
خواندنیها

عضویت در خبرنامه

مقاله های ارسالی

لزوم وجود اديان
در اصطلاحاتي كه به كار مي بريم دقت كنيم
دروغ فتنه انگيز
پرتو اميد
جواهر وجود انسان
درد دل
ارزش زندگي و جنگ
قاچاقچي بيداردل
حيات نسل جوان ازديدگاه اخلاقي
چرا نماز می خوانیم؟
دین و علم
علم حقيقي
شاه کلید موفقیت
تجمل : راحتی یا اسارت؟
کدام مهمترین بود؟
نظري به توافق علم و دين
علم به تنهايي؟
یک اتفاق ساده
آسمانهانشانه ی بزرگی من است...
محبت
اکسیر
وحدت ادیان، امّا چگونه ؟
آیا علم می تواند خلاء روحانی ما را پر کند ؟
آمال
مهرجانان
نور رو پيدا كرديد؟
شيك بپوشيم اما....
دین و دنیای جدید
آرسنال 6- لیورپول3
شهرخالي است زعشاق
توانسانی یاشیطان؟
شعرفاصله
دین گریزی
درزيرآفتاب
خودتان بخوانید
به نام دوست دارانسان ها
سياست و پرسشهاي يك جوان-2
مهرانورازآن کشوردرخشید
نهایت ظلمت وبدایت نور
ردپا
همچون خدا
زندگی شیرین است
پائیز
ازکجاآمده ام ، آمدنم بهرچه بود؟
یگانه پرستی در دیانت بهایی
گفتگويي باخودم درايام صيام
راه حقیقت
رازونياز
قانون سوم نيوتن يامسيح؟
عشق آفرينان لحظه ها

مطالب خواندنی از منابع دیگر

اشرف مخلوقات چاپ پست الكترونيكي
نوشته شده توسط پيام ستاره   
چهارشنبه, 16 دی 1388 13:05
تعداد بازدید :8049

چرا انسان را اشرف مخلوقات نامیده اند؟ چرا انسان متفاوت از سایر موجودات است؟

پاسخ این سؤالات در یک جمله خلاصه می شود، انسان دارای پنج بعد است: جسم، نفس، عقل، روح انسانی و روح ایمانی.

جسم و نفس انسان را مانند حیوان جلوه می دهد. خوردن،خوابیدن، غضب، شهوت، ظلم، جدال و... به وسیله جسم ونفس است که این از خصائص حیوانیست.

اما پدیده ای که انسان را از سایر موجودات متمایز ساخته عقل و روح ایمانی است. قدرت تعقل و تفکر و همچنین اختیار مختص انسان است و او را تبدیل به موجودی هوشمند کرده است. اختراعات و اکتشافات انسان به دلیل استفاده از فکر است و زندگی را برای او راحت تر کرده. " انسان مانند معدنی است که دارای احجار کریمه است." انسان قابلیت ها و استعدادهایی دارد که اگر آنها را کشف کند می تواند آنها را در راه ترقی و پیشرفت به کار گیرد؛  چرا که عقل انسان یکی از قوا و کمالات روح است  و از روح سر چشمه می گیرد.

آدمی می تواند با استفاده از روح انسانی فضائل انسانی کسب کند و خوبی ها و زیبایی ها را در خود پرورش دهد و این روح ایمانی است که از اوامر الهی تبعیت می کند و انسان را به عرش می برد.

"در انسان دو مقام  موجود، نورانی و ظلمانی.  اگر عقل غلبه کند نورانی است  واگر نفس غلبه کند ظلمانی است. قوه ی ملکوتی و قوه ی طبیعی حیوانی در انسان در جنگند تا کدام مظفر گردد."

گروهی از انسان ها فقط از نفس خود پیروی می کنند و زمام عقل را به دست نفس خود داده اند  و در دریای ظنون و اوهام  خود غرقند. این افراد فقط به دنبال پست و مقام مادی هستند و برای رسیدن به آن دست به هر کاری می زنند از دزدی گرفته تا قتل وغارت و باعث به وجود آمدن جنگ، بد بختی، فقر و گرسنگی و صدها مشکل دیگر در دنیا می شوند.

 گروهی دیگر هم نفس و هوی را تحت کنترل عقل و روح ایمانی  خود در آورده  و به وسیله آن خواهش های نفسانی را می شکنند  و جلوی آن را می گیرند و علم  و جود و عدل و وفا را در خود پرورش می دهند که از فضائل عالم انسانی است. این افراد برای خدمت به بشریت آماده اند و همچنین هدفمند حرکت می کنند.

گروه اول از انسانیت دور شده و از حیوان پست تر هستند و نفس بر آنها غلبه کرده و مقام ظلمانی را ظاهر ساخته اند  و گروه دوم به انسانیت ظاهر گشته  و از مَلَک افضل هستند  و عقل بر آنان غلبه کرده و نورانی اند.

حال ما می توانیم  عضو  یکی از این دو گروه باشیم. می توانیم مانند گروه اول فقط نام انسان بر خود نهیم و از لذت های پست دنیوی بهره مند شویم ولی از مقام انسانیت که تعلق به عالم بالا دارد و فیض ربوبیت است خود را محروم سازیم و مانند چهار پایان به زندگی پوچ و بی ارزش خود ادامه دهیم یا  می توانیم مانند گروه دوم انسان واقعی باشیم و لقب اشرف مخلوقات را به خود اختصاص دهیم، با هدف در دنیا زندگی کنیم و به فکر بهتر کردن اوضاع دنیا باشیم، می توانیم حس انسان دوستی را خود پرورش دهیم  و قلب را آشیانه عقاب محبت سازیم و این جمله را در خاطر داشته باشیم که " مقام انسان بلند است اگر به انسانیت مزین والاّ پست تر از جمیع مخلوقات مشاهده می شود."

راستی  کدام قوه در وجود شما پیروز است قوه ی ملکوتی یا قوه ی طبیعی حیوانی؟

افزودن جدید
نوشتن نظر
نام:
ایمیل:
 
عنوان:
قالب نوشته:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
 
کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

اعلانات

1-آدرس سایت: http://www.javanim.org 

 

همچنين خود جوانان عزيز بايد در پرورش و اصلاح مفاهيمي كه به نظرشان ناقص يا نادرست است اقدام كنند؛ البته با رعايت ادب و احترام نسبت به نويسنده يا هر فرد يا گروه ديگري؛ تا انشاء الله مطالبي كه مطرح مي شود آموزنده و مفيد باشد

2-ارسال عكس: دوستان عزيز مي توانندعكس هاي مناسب اين سايت را ازطريق ايميل زيربراي ما ارسال نمايند.عكس ها توسط خودشما تهيه شده باشد:

lover.loyal@gmail.com

3-مقالات وخواندني هاي مناسب رااز طريق «ارسال نوشته هاي شما» براي ما ارسال نماييد.درج يك خواندني از منبعي ديگر در اين سايت به معناي تأييد صحت آن مطلب يا تأييد منبع آن نيست؛ بلكه هدف، صرفاً توجه به مواردي است كه ممكن است وجود داشته باشد و استمداد از افكار و ايده هاي جوانان در جهت رفع مشكلات احتمالي و استفاده از امكانات و موقعيت هاي مثبت اجتماعي

 

4- لطفاً مقالات و مطالب خواندنی خود را که مناسب این سایت می دانید از طریق گزینه ی ارسال مطالب فوق برای ما ارسال دارید تا در سایت منتشر گردد و مورد استفاده ی همه ی کاربران قرار گیرد. 

5-مطالب جوانیم و نظرات و دیدگاه های دوستان را از طریق صفحه ی فیس بوک جوانیم با آدرس زیر دنبال نمایید:

facebook.com/javanim 

oruspu numarasi canli sohbet numaralari sohbet hatlari telefonda sohbet telefonda sex sohbet numaralari arac muayene dava sorgulama trafik ceza sorgulama isimden numara sorgulama bilinmeyen numaralar